To jest stara wersja strony!
2051: Odyseja TePeWu
Opowieść drogi w stylu realizmu magicznego. Pośród przyspieszającej globalnej sukcesji ekologicznej, solarpunkoidalna społeczność wędruje w poszukiwaniu nowego miejsca do życia.
29 lutego 2024 roku złożyliśmy projekt w konkursie Chaos Computer Club o grant na dzieło artystyczne, przedstawiające utopijną wizję społeczności w czasach chaosu.
Z oczywistych powodów uważamy, że TePeWu właśnie taką wizję tworzy i realizuje. Zadaliśmy sobie więc pytanie, co może się dziać z naszą społecznością w 2051 roku – odpowiedzi zamierzamy udzielić właśnie w formie artystycznej.
Co chcemy stworzyć?
Stworzymy grę narracyjną w stylu Nordic LARP, w formie papierowej i cyfrowej. Dodanie elementów wizualnych i dźwiękowych sprawi, że będzie bardziej wciągająca. Podczas prezentacji na CCC (Chaos Computer Congress) przeprowadzimy rozgrywkę pokazową i zapewnimy pomoc ludziom, którzy zechcą wypróbować ją na miejscu.
Wszystkie wyniki projektu będą dostępne w języku polskim i angielskim, na licencji CC-BY-SA. Gra będzie dostępna za darmo w formie elektronicznej, a także w wersji drukowanej na żądanie.
Po zakończeniu CCC będziemy nadal rozwijać i pielęgnować świat gry jako cyfrowe dobro wspólne, aktualizując go i udostępniając każdemu do eksploracji oraz tworzenia własnych historii w dowolnej formie.
Świat przedstawiony będzie oparty na (okresowo aktualizowanym) konsensusie naukowym odnośnie sytuacji w latach 2050-2100, przy założeniu scenariusza zapaści cywilizacyjnej „po schodach w dół” i globalnym ociepleniu o około 2,5 stopnia Celsjusza. Do tego każda opowieść doda własną warstwę „realizmu (techno)magicznego”.
W tej historii występują dwa rodzaje bohaterów: * społeczności, starające się budować swoje utopie w zmieniającym się świecie, wchodzące w interakcje z innymi społecznościami, * oraz ludzie, uczący się na nowo postaw i umiejętności, zgodnie z dynamiką społeczności, do których dołączają.
Wykorzystamy świat gry, aby pomóc ludziom przekroczyć przepaść między marzeniami a ponurą rzeczywistością, aby nadać ciemności światło i kolor.
Po co to wszystko?
Świat doświadcza konsekwencji głębokich zaburzeń ekologicznych wywołanych ekspansją cywilizacji przemysłowej. Oznacza to wiele trudności dla nas i innych istot. Jako gatunek mamy trzy opcje: wymrzeć, migrować lub przystosować się.
Niezależnie od tego, którą opcję wybierzemy (jeśli mamy taką możliwość), jako istoty samoświadome, wciąż mamy pewne „pole manewru”, aby zrobić to we własnym stylu. Dlaczego nie zrobić z tego naszej utopii?
Niemniej jednak nikt z nas nie może tego zrobić sam. Możemy przekształcić naszą rzeczywistość tylko poprzez działania społeczności, przez interakcje wewnątrz nich i ich interakcje z innymi.
O czym będzie pierwsza opowieść?
Jest rok 2051. Wciąż postępuje sukcesja ekologiczna, pobudzona i napędzana paliwami kopalnymi i kapitalizmem. Wielowymiarowa transformacja środowiska planetarnego jest obecnie w pełnym rozkwicie i nikt nie wie na pewno, jaki nowy kształt wyłoni się po drugiej stronie.
Przez 25 lat mała społeczność TePeWu żyła dzielnie i rezylientnie w swojej oryginalnej siedzibie, wspomagając sąsiadów i próbując znaleźć solarpunkową drogę pośród postępujących zmian. Gdy stary świat się rozpada a nowy wciąż walczy by się wykluć, osoby te są zmuszone opuścić swój dotychczasowy dom i strefę komfortu, aby poszukiwać nowego miejsca do życia. Ich celem jest teraz ponowne osiedlenie się, wychowanie kolejnego pokolenia i przekazanie mu misji kształtowania nowego świata.
Podróżując, napotykają różne społeczności, zmagające się z własnymi problemami. Te interakcje i ich wpływ na społeczność i jej członków są esencją naszej opowieści.
Cała kompozycja to klasyczna opowieść drogi, utrzymana w klimacie (techno)realizmu magicznego. Skupiamy się głównie na społecznościach jako bohaterach i ich członkach – ich transformacjach w czasie i interakcjach.
Dyskusja