Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.


Poprzednia wersja
start [2024/05/18 17:15] (aktualna) – [A zaczęło się od tego...] - aktualizacja stanu kanenas
Linia 1: Linia 1:
 +====== Sukcesja 2051 ======
 +**Opowieści ze świata w przemianie**
 +
 +{{ :2051:media:2051_bloki.png?direct&600 |Symboliczna struktura blokowa projektu. Cztery przylegające kwadraty opisane: Świat A; Świat B; Opowieści; Gry. Na ich złączeniu nałożony piąty: Formy i narzędzia.}} 
 +
 +===== Świat A, czyli nasza codzienność =====
 +To nasza codzienność, [[2051:swiat_a:start|opisana]] strumieniem informacji naukowej i nie, dynamika naszych emocji i społeczności wokół nas. Docelowo źródłem tego opisu będzie platforma [[https://tepewu.pl/2024/02/pwg-platforma-online/|"Patrzymy w górę"]].
 +
 +===== Świat B, czyli wspólnie opowiadana rzeczywistość  =====
 +Będzie on [[2051:swiat_b:start|opisem]] "''świata A + ~25 lat''", w konwencji (bardzo) hard SF / Open Science, przede wszystkim w postaci map i infografik. 
 +
 +Dzięki temu będzie on łatwiejszy do przyjęcia dla odbiorców (alibi, zawieszenie niewiary) a zarazem (mamy nadzieję) atrakcyjny dla współautorów opisu (naukowców), bo to fikcja i nie trzeba się bać zarzutów [//tu wstaw zarzut//]. Będzie to więc miejsce styku akademii z masami i kanał komunikacji treści naukowych.
 +
 +===== Opowieści, czyli istota wolności =====
 +//Świat B pełen jest [[2051:opowiesci:start|opowieści]]. Inaczej niż w świecie A, możemy je sobie wybierać – dołączać do nich, tworzyć nowe, czy choćby ogłaszać swoje pomysły, które inni być może rozwiną.
 +Od wolności wyboru zaczyna się uzdrawianie duszy, odbudowywanie sprawczości i droga ku pełnemu człowieczeństwu.//
 +
 +W ramach Świata B będą tworzone opowieści, w założeniu dokładające aspekty mityczno-fantastyczne do dość suchej warstwy opisu świata. Dadzą one ramy narracyjne interakcjom i przemyśleniom później konkretyzowanym jako gry.
 +Przykładem takiej opowieści/promptu jest [[2051:opowiesci:odyseja_tepewu|Odyseja 2051]].
 +
 +===== Gry, czyli spotkanie w opowieści =====
 +
 +[[2051:gry:start|Tu będzie]] się odbywało oswajanie odbiorców z interakcją społeczną i życiem w przyszłości. Nie określamy z góry rodzaju i konstrukcji gier. 
 +Powiernicze osoby będą dbały o zgodność gier i opowieści z etosem #TePeWu, ale wszystkie elementy dzieła będą na licencji CC-BY-SA, więc powstanie forków i klonów nas nie zaskoczy, a nawet ucieszy.
 +
 +===== Formy i narzędzia wyrazu, czyli //medium is the message// =====
 +
 +Zarówno dla zachowania spójności, jak i dla ułatwienia życia autorów gier, [[2051:formy_i_narzedzia:start|zbieramy]] opisy narzędzi tworzenia i prowadzenia gier, dla różnych form wyrazu - od hybrydy karciano-planszowej do Nordic LARPu.
 +
 +
 +----
 +
 +====== A zaczęło się od tego... =====
 +29 lutego 2024 roku złożyliśmy projekt w konkursie Chaos Computer Club o grant na dzieło artystyczne, przedstawiające utopijną wizję społeczności w czasach chaosu.
 +
 +Z oczywistych powodów uważamy, że TePeWu właśnie taką wizję tworzy i realizuje. Zadaliśmy sobie więc pytanie, co może się dziać z naszą społecznością w 2051 roku – odpowiedzi zamierzamy udzielić właśnie w formie artystycznej.
 +-----
 +**Aktualizacja**: CCC nie odezwało się do nas, wiec jednak nie dostaniemy kasy :( 
 +
 +Z drugiej strony zdejmuje z nas to presję i pozwala podejść do pomysłu jeszcze raz i na świeżo.
 +
 +===== Co chcemy stworzyć? ====
 +Stworzymy grę narracyjną i wcieleniową w formie [[2051:formy_i_narzedzia:hybrydowe:karciano_planszowe|hybrydy karciano-planszowej]]. Dodanie elementów wizualnych i dźwiękowych sprawi, że będzie bardziej wciągająca. Podczas prezentacji na CCC (Chaos Computer Congress) przeprowadzimy rozgrywkę pokazową i zapewnimy pomoc ludziom, którzy zechcą wypróbować ją na miejscu.
 +
 +Wszystkie wyniki projektu będą dostępne w języku polskim i angielskim, na licencji CC-BY-SA.
 +Gra będzie dostępna za darmo w formie elektronicznej, a także w wersji drukowanej na żądanie.
 +
 +===== Co dalej? ====
 +
 +Po opublikowaniu gry będziemy nadal rozwijać i pielęgnować świat gry jako cyfrowe dobro wspólne, aktualizując go i udostępniając każdemu do eksploracji oraz tworzenia własnych historii w dowolnej formie.
 +
 +Świat przedstawiony będzie oparty na (okresowo aktualizowanym) konsensusie naukowym odnośnie sytuacji w latach 2050-2100, przy założeniu scenariusza zapaści cywilizacyjnej „po schodach w dół” i globalnym ociepleniu o około 2,5 stopnia Celsjusza. Do tego każda opowieść doda własną warstwę „realizmu (techno)magicznego”.
 +
 +W tej rzeczywistości występują dwa rodzaje bohaterów:
 +* społeczności, starające się budować swoje utopie w zmieniającym się świecie, wchodzące w interakcje z innymi społecznościami,
 +* oraz ludzie, uczący się na nowo postaw i umiejętności, zgodnie z dynamiką społeczności, do których dołączają.
 +
 +Wykorzystamy świat gry, aby pomóc ludziom przekroczyć przepaść między marzeniami a ponurą rzeczywistością, aby nadać ciemności światło i kolor.
 +
 +===== Po co to wszystko? ====
 +
 +Świat nasz (A) doświadcza konsekwencji głębokich zaburzeń ekologicznych wywołanych ekspansją cywilizacji przemysłowej. Oznacza to wiele trudności dla nas i innych istot. Jako gatunek mamy trzy opcje: wymrzeć, migrować lub przystosować się.
 +
 +Niezależnie od tego, którą opcję wybierzemy (jeśli mamy taką możliwość), jako istoty samoświadome, wciąż mamy pewne „pole manewru”, aby zrobić to we własnym stylu. Dlaczego nie zrobić z tego naszej utopii?
 +
 +Niemniej jednak nikt z nas nie może tego zrobić sam. Możemy przekształcić naszą rzeczywistość tylko poprzez działania społeczności, przez interakcje wewnątrz nich i ich interakcje z innymi.
 +
 +===== O czym będzie pierwsza opowieść? ====
 +
 +[[2051:opowiesci:odyseja_tepewu|Odyseja TePeWu]] opowiada o solarpunkoidalnej społeczności, która po 25 latach osiadłej egzystencji zmuszona jest szukać dla siebie nowego miejsca i nowej strefy komfortu...
 +
 +