Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Poprzednia rewizja po obu stronachPoprzednia wersja
2051:swiat_b:pieniadz_i_gospodarka:ekonomia_karmy [2024/03/15 18:04] – usunięto - edycja zewnętrzna (Unknown date) 127.0.0.12051:swiat_b:pieniadz_i_gospodarka:ekonomia_karmy [2024/03/15 18:04] (aktualna) – ↷ Page moved from 2051:swiat_a:pieniadz_i_gospodarka:ekonomia_karmy to 2051:swiat_b:pieniadz_i_gospodarka:ekonomia_karmy kanenas
Linia 1: Linia 1:
 +**//Nie ma oddzielności - jest proces i relacja. Nasza chęć i ich chęć [pomocy wzajemnej] jest wspólnym bogactwem, które żeby trwać potrzebuje ruchu między uczestnikami.//**
 +//Przypisywanie Ludgardzie Żeglarce, 
 +mało znanej mistyczce z początków Wielkiego Uproszczenia.//
 +
 +----
 +Powyższe stwierdzenie, pochodzące z zachowanych fragmentów "//Rozprawy między Papierem, Kamieniem i Nożycami//", jest prawdopodobnie pierwszym syntetycznym ujęciem _ekonomii karmicznej_, która w dekadach Uproszczenia przeorała ludzką świadomość i relacje społeczne. 
 +Poniżej przedstawiamy jej podstawowe elementy, żeby osoby odwiedzające Świat Sukcesji łatwiej zrozumiały, jak on działa.
 +
 +====== Zarys ekonomii karmicznej ======
 +Na początek możemy przyjąć, że ekonomia karmy to przeniesienie buddyjskiej koncepcji zasługi/skalania do relacji gospodarczych i społecznych. Wywraca ona do góry nogami porządek społeczny, bo istotą bogactwa przestaje być zdolność zmuszenia innych do wykonania pracy na rzecz "bogacza", a staje się nią wolna i świadoma chęć innych do wykonania tejże pracy. 
 +Innymi słowy, bogaty jest ten, kto ma dużo życzliwych sojuszników. 
 +
 +
 +A życzliwość zdobywa się, pomagając innym. 
 +W wersji uproszczonej możemy uznać, że każdy, kto świadomie i dobrowolnie uczyni bliźnim (istotom czującym) coś dobrego (a oni to docenią), uzyskuje nieco karmy od osoby, której dobro uczynił. Wymaga to świadomej zgody dawcy, oczywiście. W normalnych warunkach przepływa na niego część karmy osoby, której pomógł.
 +
 +Ze względu na transcendentność systemu, uczynienie dobra osobie, która o tym nie wie, lub nie ma możliwości się odpłacić, powoduje pojawienie się karmy "znikąd" - bez uszczuplania czyjejkolwiek puli. Interpretowane to jest jako skłonność świata do szczególnego nagradzania uczynków bezinteresownych (co niektórzy uznają za złośliwy _cancelling_ bezinteresowności w ogóle) 
 +
 +Każda osoba rodzi się z pewną pulą karmy osobistej, należnej jej z samego faktu zaistnienia. Z kolei karma "w posiadaniu" danej osoby znika z jej śmiercią.
 +
 +----
 +Zdania na temat genezy zjawiska są podzielone, ale niewątpliwie stało się ono potężnym motorem przejścia społeczności ludzkich od kompulsywnej konkurencji, do rozumnej współpracy.