Spis treści

Petros Kanenas 2024/03/21 18:56


The Balkan Trail to powstała w 2017 roku koncepcja serii gier w kontekście ówczesnego „kryzysu migracyjnego”. Część pierwsza, w formie prostej planszówki mapowej, miała być edycją testową, ale z powodu braku chętnych do współpracy cały projekt zatrzymał się na tym etapie. Dzisiaj może znów posłużyć za punkt startu. Poniżej przedstawiam wersję oryginalną (epizod 1: Turcja-Lesvos) i dodaję propozycję procedury karcianej.

Balkan Trail 1: Turcja - Lesvos (2017).

Plansza gry, przedstawiająca mapę wód między wyspą Lesvos i wybrzeżem Turcji, z wyznaczonymi szlakami i etapami poruszania się łodzi.

Mechanika gry - podstawy

Gra jest typową historią podróży, będącej zarówno celem, jak i motorem zdarzeń. Na każdym etapie protagonista ma za zadanie dotrzeć do kolejnego celu, nie tracąc wszystkich „punktów życia” (w kontekście migracji - pasażerów). Jako jedyną ochronę ma „punkty szczęścia”. Łączna liczba obu rodzajów punktów jest stała, przypisana do mapy i zakresu wyzwań, jakie może napotkać protagonista.

  1. Przygotowanie do podróży oznacza podjęcie decyzji ile z (przykładowo) 150 punktów to ludzkie życia, a ile - abstrakcyjne punkty szczęścia (które możemy uznać za ekwiwalent pieniądza). Aby protagonista wygrał, na starcie i na mecie w łodzi musi być co najmniej jeden żywy pasażer.
  2. Podróż odbywa się etapami, od jednego węzła na mapie do kolejnego. W każdym węźle protagonista może napotkać wyzwanie / niebezpieczeństwo, którego naturę (mierzoną punktami szkody) pozna dopiero po dojściu do węzła.
  3. Rozgrywka w węźle składa się z dwóch lub trzech kroków:

Podróż kończy się porażką w chwili wyrzucenia za burtę ostatniego pasażera, a sukcesem w chwili dotarcia do celu z co najmniej jednym pasażerem na pokładzie.

Wyzwania i tryby gry

Mechanika gry - karty

Misje na postoju

Naturalnym rytmem życia osoby migrującej jest podróż - postój - podróż. Na każdym postoju ma do wykonania pewne zadania, niezbędne, aby mogła ruszyć dalej. Zapewnienie sobie przetrwania w nowym miejscu, zebranie informacji o dalszym ciągu marszruty, zdobycie zasobów, ewentualnie stworzenie wspólnie podróżującej grupy - to żyzne podłoże, na którym mogą rozkwitnąć misje dowolnej formy i złożoności. Wykorzystanie kart (mapy nie są aż tak przydatne, choć mogą pomóc w symulacji środowiska miejskiego i systemowej opresji) i możliwość ich przenoszenia pomiędzy etapami spaja całą grę i buduje sprawczość bohatera.